مروری بر خواب
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مروری بر خواب
نوشته شده در سه شنبه 3 مرداد 1391
بازدید : 2258
نویسنده : محمد رضا خوانساری- آرزو صفر پور

خواب REM   مرحله ی فعال خواب است که در آن رویا می بینیم.

و متفاوت از مراحل دیگر است و آن را خواب متناقض نیز می نامند

چون در خلال آن امواج EEG شبیه به بیداری در آن دیده می شود ، فعالیت در پل موجب شروع خواب REM می شود. خواب REM با الگوی برجسته ی پتانسیل های برقی با دامنه ی بلند به نام امواجPGO ارتباط دارد.

ظاهراً خواب REM به رابطه ی بین انتقال دهنده های عصبی سرتونین و استیل کولین بستگی دارد.

در خلال REM بدن از کار می افتد اکثر نورون های حرکتی جمجمه ای و نخاعی به شدت بازداری می شود، به استثنای نورون هایی که حرکات تنفس و چشم را کنترل می کند و در عین حال مغز بسیار فعال است و بر سرعت جریان خون و مقدار مصرف اکسیژن مغزی افزوده می شود.

و ضربان قلب و تنفس به طور نامنظم افزایش می یابد و رویاهای شفاف به وجود می آید. فعالیت تونیک عضلانی در خواب REM حداقل است.

اگرچه انقباضات کوچک و حرکات لرزشی در عضلات چهره و دیستال اندام ها هنوز ممکن است رویت شود خواب REM دارای اجزای هم فاز یک وهم تونیک است.

در دوره ی فازیک علاوه بر حرکات سریع چشم ها مردمک ها به طور متناوب گشاد و منقبض شده و مصرف اکسیژن مغز در خواب REM افزایش واضح نشان می دهد در خواب REM فعالیت های سیستم عصب اتونومیک برقرارند، تنفس نامنظم تر شده، تعداد نبض و فشار خون متغیر و میزان گردش خون مغزی و سرعت متابولیسم افزایش نشان می دهد.

دلائل ضروری بودن خواب به ویژه خواب REM

هرچرخه ی خواب نزدیک به 90 دقیقه به طول می انجامد که 20 تا 60 دقیقه، آن به خواب REM اختصاص دارد. لذا در طی 8 ساعت خواب، چهار یا پنج بار خواب REM تکرار خواهد شد، چرخه های منظم 90 دقیقه ای خواب بیانگر آن است که یک مکانیسم مغزی در پدید آیی خواب REM و خواب با امواج آهسته دخالت دارد.

محرومیت خواب می تواند به طور کامل، نسبی یا مرحله ای از خواب باشد. کاهش آگاهی و عملکرد از جمله نوآوری های محرومیت از خواب است. تغییرات خلق از جمله تحریک پذیری، خستگی، عدم تمرکز و عدم جهت یابی به طور شایع دیده می شود. بروز تغییرات در حافظه ی کوتاه مدت در نتیجه کاهش توجه، کاهش تمرکزی، کاهش انگیزه، محسوب می شود این علائم در کسانی که زمینه ی آسیب شخصیت داشته باشند برجسته تر زودتر ظاهر می شود. خطاهای حسی، توهمات ، ادراکات نادرست بینایی و تفکر پارانوئید نیز در فقدان خواب بوجود می آید. آثار محرومیت از خواب REM روی فعالیت های روانی و ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد است. در برخی مطالعات تشدید و پرخوری و تمایلات جنسی و افزایش پرخاشگری و بی قراری به دنبال محرومیت از خواب REM دیده شده است.

تحقیقاتی بین محرومیت از خواب و اختلال سیستم ایمنی در انسان صورت گرفته است. در یک مطالعه که روی بالغین بین سن 20 تا 30 سال صورت گرفته است نشان داد  که محرومیت از خواب به مدت 60 ساعت باعث افزایش مونوسیت ها، گرانولوسیت ها و سلول های کشنده ی طبیعی می گردد. مطالعه ی دیگری در 9 نفر از زنان سالم که متوسطی بین 36 سال داشتند % 25 تا % 30 فعالیت NKC’S کاهش نشان داد. بهبود خواب باعث بازیافت سطح فعالیتNKCLL به حد عادی می گردد. در مطالعه ی دیگری کاهش پرولیفراسیون لنفوسیت ها در واکنش یک تحریک دیده شد. بی خوابی های محدود با کاهش فعالیت NKCLL همراه است. محروم ساختن از خواب را درمان کوتاه مدتی برای اختلالات افسردگی، درمان کمکی برای داروهای ضد افسردگی جهت بهبود زودتر و درمانی برای اختلال ملال پیش قاعدگی دانسته اند. یک شب محدودیت از خواب باعث کاهش آشکار علائم افسردگی در 60% بیماران شده است  متأسفانه این اثر مفید یک روز دوام دارد. اگر بیماران پس از شبی که محرومیت از خواب داشته اند حتی چرت کوتاهی بزنند علائم اختلال افسردگی در موارد زیادی به سرعت باز می گردد. این یافته برخی پژوهشگران را به این فرضیه معتقد ساخته است که ممکن است با محروم ساختن خود از خواب ، روند افسردگی که ارتباطی کم و بیش با خواب دارد موقتاً از بین می رود.

دو علت احتمالی، شواهد نشان می دهد مردم در مورد تاثیر محرومیت از خواب بر عملکردشان ندارند مردم دچار دو نوع خطا می شوند. گاهی اوقات می گویند بعد از کم خوابی نمی توانند کار کنند در صورتی که عملکردشان افت نمی کند.

گاهی اوقات هم می گویند کم خوابی بر عملکردشان تاثیر سوء گذاشته است در حالی که داده ها چیز دیگری را نشان می دهد.

حتی مقادیر کم محروم شدن از خواب برای مثال 3-4 ساعت محرومیت در شب سه تاثیر دارد: نخست اینکه خواب آلودگی آزمودنی ها را بیش تر می کند. آن ها گزارش می دهند خواب آلوده تر شده اند و اگر فرصتی برای خوابیدن پیدا کنند سریع تر
می خوابند. دوم اینکه آزمودنی های محروم از خواب در آزمودنی های کتبی خلقی، اختلال نشان می دهند. سوم اینکه در آزمون های گوش به زنگ بودن ، مثل گوش دادن به مجموعه نت ها و واکنش نشان دادن در برابر تفاوت نت ها، ضعیف تر عمل
می کنند، آزمودنی ها بعد از 2-3 روز محرومیت مستمر از خواب ، فرد خواب انجام
می دهند، حتی خواب ها دوره های کوتاه خواب هستند، حدود 2-3 ثانیه طول
می کشد. در خرده خواب ها پلک ها می افتد و پاسخ دهی آزمودنی ها در برابر محرک های بیرونی کمتر شده و حتی در حالت ایستاده یا نشسته باشد.

جالب اینکه تاثیرات بی خوابی بر کارکردهای شناختی پیچیده ، عملکرد حرکتی و کارکرد فیزیولوژیک همخوانی کمتری دارد. در برخی از مطالعات اشکالاتی پیش
می آید در برخی دیگر حتی پس از دوره های طولانی محروم شدن از خواب اشکالی پیش نمی آید، مارتین نتیجه گرفت هنوز ثابت نشد محروم شدن از خواب، تاثیرات فیزیولوژیک مغزی دارد، ون هلدر ورادومسکی متوجه شدند دوره های 72 ساعتی محروم شدن از خواب تاثیری بر قوت بدن یا عملکرد حرکتی ندارد، فقط زمان فرسودگی را کم می کند، و آزمون های فعالانه توانایی شناختی پیچیده در برابر محروم شدن از خواب مصون هستند. اما باید خاطرنشان کنم که اگرچه محرومیت از خواب بر عملکرد شخص در آزمون های هوش تاثیر کمی می گذارد ولی هورن فهمید 32 ساعت محرومیت از خواب ، اخلال قابل توجهی در عملکرد آزمودنی ها در برخی از آزمون های خلاقیت ایجاد می کرد.

محرومیت از خواب حرکت سریع چشم دو تاثیر دارد:

تاثیر نخست در ازای هر یک شب محرومیت ، آزمودنی گرایش بیش تری به شروع توالی های حرکت سریع چشم نشان می دهد در نتیجه همین طور که محرومیت از خواب حرکت سریع چشم پیش می رود به خاطر جلوگیری از انباشته شدن مقدار خواب حرکت سریع چشم باید آزمودنی ها را بیش تر بیدار کنیم برای نمونه آزمودنی ها در اولین شب محرومیت از خواب REM در یکی از آزمایش ها 17 مرتبه از خواب بیدار شوند چون دوره های خواب حرکت سریع چشم آن ها طولانی تر می شد؛ اما در شب هفتم 67 مرتبه بیدار شدند. تاثیر دوم محروم شدن از خواب حرکت سریع چشم این است که آزمودنی ها جبران خواب حرکت سریع چشم را نشان می دهند ؛ یعنی برای دو سه شب اول بیش از مقدار معمول، خواب حرکت سریع خواهند داشت . افزایش جبرانی خواب حرکت سریع چشم پس از یک دوره ی محروم شدن از این خواب را نشان می دهد مقدار خواب حرکت سریع چشم مجزا از مقدار خواب موج کند تنظیم می شود و خواب حرکت سریع چشم کار خاصی انجام می دهد.

تحقیق نایکمپ و همکارانش نظریه ی بیش فرضی خواب حرکت سریع چشم را به شکل سریع تری تائید می کند. این محققان هر بار که آزمودنی ها وارد خواب REM می شوند، آن ها را بیدار می کردند اما به جای آن که اجازه دهد فوراً بخوابند ، یک دوره ی بیداری 15 دقیقه ای به آن ها می دادند، از آزمودنی ها در این شرایط، بر خلاف آزمون های گواه، فردا صبح خسته نبودند، به رغم اینکه فقط 5 ساعت خوابیده بودند و در ضمن خواب سریع چشم جبرانی نداشتند . در ضمن خواب حرکت سریع چشم جبرانی نداشتند. به عبارت دیگر ، ظاهراً اگر بیداری را جایگزین خواب REM کنیم، دیگر نیاز به خواب REM نداریم. این ادعا با این یافته که وقتی داروهای ضد افسردگی ، خواب REM را کم می کند، بیدار شدن کابوس وار بیشتر شده و همخوانی دارد.

تفاوت های خواب در حیوانات مختلف

بدون شک خوابیدن رفتار سودمندی است . این واقعیت که زمان خوابیدن تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد، بیانگر آن است که خواب صرفاً نمی تواند پاسخی به نیاز فیزیولوژی باشد. اما وجود آن در تمام گونه های پستانداران و پرندگان حکایت از آن دارد که خوابیدن حداقل تا حدودی متاثر از نیازهای فیزیولوژیکی است.

خواب پدیده ی مشترک بین مهره داران است. همه ی پستانداران و پرندگان
می خوابند، خزندگان نیز می خوابند و ماهی ها و دوزیستان در دوره هایی از سکون می شوند که احتمالاً می توان آن را خواب نامید. با این حال، تنها مهره داران خونگرم (پستانداران و پرندگان) دارای خواب همراه
REM با فلج عضلانی، علائم نامتقارنEEG و حرکات سریع چشم هستند.

دلایل ضروری بودن خواب REM

تمام گونه ها ، نه فقط مهره داران دارای مغز بزرگ و حافظه ای پیچیده ، می خوابند. حتی باکتری ها ریتم های شبانه روزی دارند. گونه های حیوانی بر حسب اینکه هر روز چند ساعت را صرف یافتن غذا می کنند، هنگامی که خواب هستند تا چه اندازه ای از شر شکارچیان در امان هستند، و سایر جنبه های روش زندگی شان، از نظر عادت های خوب تفاوت دارند. برای مثال ، گربه ها و خفاش ها، غذاهای بسیار مغزی می خورند و در حالی که خواب هستند تا تهدید به حمله ی ناچیزی رو به رو می باشند، آن ها هر روز چند ساعت می خوابند؛ حیوانات گیاه خوار هر روز چند ساعت می چرند و حتی زمانی که در خواب هستند باید نسبت به شکارچیان هوشیار باشند؛ خواب آن ها کوتاه تر و به راحتی قطع می شود.

تمام پرندگان و پستانداران می خوابند و خواب آن ها شبیه خواب انسان ها می باشد.

-        مشخصه ی خواب حیوانات هم امواج پردامنه با فرکانس کم در الکترو انسفالوگرام است که مابین آن ها دوره های امواج کم دامنه با فرکانس زیاد پدید می آید. حتی ماهی ها ، خزندگان، دوزیستان و حشرات هم وارد دوره های عدم تحرک و عدم پاسخدهی که شبیه خواب پستانداران است می شوند. تحقیقات تطبیقی در بازی خواب به چند نتیجه گیری مهم ختم شده است. در این جا چهار مورد از این نتیجه گیری ها را توضیح می دهم.

اولاً این حقیقت که همة پستانداران و پرندگان می خوابند، نشان می دهد خواب یک کار مهم فیزیولوژیک دارد نه صرف محافظت  پستانداران و پرندگان در برابر بدبیاری یا حفظ انرژی. گواه آن هم خوابیدن حیواناتی (همچون آهوی آفریقایی) است که هنگام خواب بیشتر در معرض خطر هستند. یا مکانیسم های پیچیده ی برخی از حیوانات برای خوابیدن است. برای مثال برخی پستانداران دریایی مثل دلفین فقط با نیمی از مغز خود می خوابند و نیمی دیگر از مغز آنها روی آب آمدن برای تنفس را کنترل
می کند این با منطق انتخاب طبیعی مغایرت دارد که برخی از حیوانات با خوابیدن، خطر شکار شدن را به جان می خرند و برخی دیگر در طول تکامل دارای مکانیسم های پیچیده ای برای خواب می شوند  مگر آن که خواب یک کارکرد بسیار مهم داشته باشد. ثانیاً این حقیقت که تمام پستانداران و پرندگان می خوابند، نشان می دهد کار خواب مختص به گونه ی رده بالای انسان نیست . به عنوان مثال، شواهد تطبیقی نظراتی را که می گویند خواب به انسان ها کمک می کند مغز پیچیده ی خود را دوباره برنامه ریزی کنند یا برای فقط سلامت روانی خود در خواب دچار نوعی تخلیه ی هیجانی می شوند، رد می کنند. ثالثاً تفاوت های چشمگیر گونه های جانواری از لحاظ زمان خواب، نشان می دهد اگرچه خواب برای بقای جانوران ضروری است، ولی مقدار زیاد آن ضرورتی ندارد. اسب ها و بسیاری از حیوانات، 2 یا 3 ساعت در شبانه روز
می خوابند.

چهارم اینکه در مورد ویژگی های حیواناتی که خواب طولانی و خواب کوتاه دارند مطالعات زیادی صورت گرفته است . چرا گربه ها حدود 14 ساعت می خوابند و اسب ها فقط 2 ساعت می خوابند؟ محققانی که تحت تاثیر نظریه های ترمیمی هستند، روی عوامل مرتبط با انرژی متمرکز هستند. اما رابطه ی واضحی بین زمان خواب گونه های جانوری و میزان تحرک، اندازه ی بدن و دمای بدن آنها وجود ندارد. این حقیقت که giant sloth  در طول شبانه روز 20 ساعت می خوابند، مغایر این نظریه است که خواب، اتلاف انرژی را جبران می کند. در مقابل، نظریه های سیر کاویانی به درستی پیش بینی می کنند که زمان خواب روزانه ی هر جانور با میزان آسیب پذیری آن جانور هنگام خواب و مقدار زمانی که هر روز باید صرف تغذیه ی خود و سایر شروط زنده ماندن کند، رابطه دارد. برای نمونه، گورخر برای آن که به اندازه ی کافی غذا بخورد، همیشه باید در حال چریدن باشد و وقتی خواب است در برابر شکارچیان آسیب پذیر می باشد. به همین دلیل فقط روزی 2 ساعت می خوابد. در مقابل، شیرهای آفریقایی بعد از آن که یک شکم سیر غذا می خورند، کمابیش دو سه روز می خوابند.

 

نیاز خواب از لحاظ فیزیولوژیکی

خواب صرفاً به دلیل خستگی نورون ها و شلیک آهسته آن روی نمی دهد. خواب نیز مانند سایر رفتارها هنگامی روی می دهد که مدار عصبی ویژه ای فعال گردد، فعال شدن این مدار ما را به خواب می برد.

همگی می دانیم که نیاز به خواب تا چه حد می تواند مبرم باشد و وقتی در مقابل آن مقاومت کنیم و بیدار بمانیم. چقدر احساس ناراحتی می کنیم. بعد از اثرات درد شدید و نیاز به تنفس، احتمالاً قوی ترین سایق انسان ، خواب است. عمیق ترین مرحله ی خواب مرحله ی چهارم خواب است در این مرحله فقط صداهای بلند می توانند موجب گیجی یا منگی می کنند. در طول خواب REM فرد ممکن است به صداها واکنشی نشان ندهد، اما توسط محرک های معناداری مانند صدای نام خود، به راحتی برانگیخته شود. همچنین وقتی فرد از خوابREM بلند می شود آگاه و هوشیار به نظر
می رسد.

فضا نوردان در فضا از برنامه ی کاری نامنظم پیروی می کنند، در لباس های فضایی تحت شرایط بی وزنی می خوابند، و به دلایل دیگری به سختی می توانند به اندازه معمول بخوابند. آن ها در سفرهای طولانی، دچار خلق ناخوشایند، کاهش هوشیاری، و عملکرد ضعیف می شوند. افرادی که در هنگام زمستان در قطب جنوب کار می کنند خواب نامناسبی دارند و احساس افسردگی می کنند. حتی یک شب بی خوابی موقتاً فعالیت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. یعنی، شما انگار که مریض هستید به محرومیت از خواب واکنش نشان می دهید. با این حال افراد از نظر نیاز به خواب تفاوت دارند. گزارش شده دو مرد به طور متوسط هر شب فقط 3 ساعت می خوابند و با احساس نشاط از خواب بیدار می شوند. یک زن 70 ساله گزارش داده بود که به طوری هر شب فقط 1 ساعت می خوابد. خیلی از شب ها احساس می کرد که اصلاً به خواب نیاز ندارد. هنگامی که افراد چیزی را یاد می گیرند و روز بعد آزمایش می شوند، فقط در صورتی که طول شب به قدر کافی خوابیده باشند، عملکرد آن ها اغلب در روز دوم بهتر است.

وقتی افراد کاری را بارها تمرین می کنند ، گاهی عملکرد آن ها در طول ضایع
می شود، ولی اگر مدت کوتاهی بزنند، بهبود می یابند.

این نتایج اشاره دارند به اینکه خواب حافظه را تقویت می کند. خواب همچنین به افراد کمک می کند حافظه خود را از نو تجزیه و تحلیل کنند. در یک تحقیق ، افرادی که به تازگی تکلیف پیچیده ای را تمرین کرده بودند ، بعد از یک مدت خواب، بهتر از یک دوره بیداری مشابه توانستند قاعده پنهانی را درک کنند.

مطالعات انجام شده روی آزمودنی های انسان نشان می دهد محرومیت از خوابREM اثر کمی بر روی توانایی یادگیری فرد یا یادآوری مطالب آموخته شده دارد. معهذا چندین مطالعه نشان داده است که یادگیری می تواند بر میزان خوابREM فرد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال در چند بررسی مشخص شده است کودکان عقب مانده ذهنی کمتر از کودکان عادی درگیر خواب REMمی شوند و نیز کودکان نابغه خوابREM بیشتری دارند.

علاوه بر این ، اسمیت ولپ پی بردند که خوابREM دانشجویان در طی دوره امتحانات که احتمالاً زمان بیش تری را صرف یادگیری اطلاعات جدید می کنند، افزایش می یابد.

انواع خواب 1-SWS                  

                 2-REM

یک فرد تقریباً یک سوم عمر خود را در خواب و تقریباً یک پنجم خواب را در REM می گذراند. که کلاً در حدود 600 ساعت خوابREM در سال می شود.

دو نوع خواب داریم خوابی که با مرحله ای 1 در شدت تکوین ارتباط دارد، خواب حرکت سریع چشم یا خواب  REMمی گویند به مراحل دیگر خواب نیز خواب غیر حرکت سریع چشم یا خواب Non REM می گویند. به مراحل 4-3 خواب موج کند (SWS) می گویند که مشخصه ی آن امواج دلتا است و در خوابREM فعالیت مغزی به حد بیداری می رسد. در فعالیت دستگاه عصبی خودکار هم یک افزایش کلی رخ می دهد. در ضمن عضلات و اندام های تحتانی گهگاه منقبض می شود و کلیتوریس یا آلت تناسلی مردانه راست می شود.

دوره های تکراری شونده ی حرکات سریع چشم را در خواب طبیعی شب همراه با نوعیEEG است که شبیه به EEGخواب آلودگی است. از این گذشته، در این دوره ها سطح هوشیاری مغز بالا می رود.، نه هوشیاری نسبت به جهان خارج، بلکه نسبت به یک عالم رویائی که در درون شخص خلق شده است.

نظریه ی جدیدی در مورد خوابREM نیز مطرح شده که می گوید:

این نوع خواب کار بسیار مهمی انجام می دهد . به این نظریه، نظریه پیش فرضی خواب REM می گویند. (هورن 2000) طبق این نظریه ، در خواب غیر حرکت سریع چشم ماندن دشوار است، به همین دلیل مغز متناوباً وارد یکی از این دو حالت می شود. وقتی بدن، به چیز خاصی (مثل خوردن و آشامیدن) فوراً نیاز دارد ، مغز وارد حالت بیداری می شود. وقتی نیاز فوری ندارد، وارد حالت پیش فرضی یعنی خواب حرکت سریع چشم می شود.

طبق نظریه ی پیش فرض، خواب حرکت سریع چشم و بیداری دو حالت شبیه به یکدیگر هستند ولی وقتی پای نیازهای فوری در میان نیست، خواب حرکت سریع چشم سازگارانه تر است. حامی غیر مستقیم این نظریه هم شباهت های زیاد خواب حرکت سریع چشم و بیداری است.

ویژگی های خواب REM در نوزادان

پژوهشگران از مدت ها پیش به این امر پی برده بودند که بخش اعظم خواب REM در طول فعال ترین مرحله رشد مغز روی می دهد. بنابراین، احتمال دارد خواب REM در این فرایند نقش داشته باشد در این مورد دو نوع ارتباط ممکن است وجود داشته باشد. رشد مغز موجب خواب REM می گردد (شاید تنظیم رشد ناگهانی عصبی) یا اینکه خواب REM زمینه را برای وقوع رشد مغز فراهم می سازد. تحقیقات نشان
می دهد:نوزادان حیواناتی که با مغز تکامل یافته به دنیا می آیند (مثل خوکچه ی هندی) ، در مقایسه با مغز کمتر رشد یافته (از جمله موش، گربه، یا انسان) زمان کمتری را صرف خواب
REM می کنند.

مطالعه ی جنین انسان و کودکان نارس نشان می دهد. خواب REM حدوداً 30 هفته پس از لقاح ظاهر شده و در هفته ی چهلم به اوج خود می رسد. تقریباً هفتاد درصد خواب نوزاد متولد شده ، خواب REM است تا ماه ششم، این نسبت به حدود سی درصد کاهش می یابد تا سن هشت سالگی این نسبت به بیست و دو درصد و تا اواخر بزرگسالی به کمتر از %15 تقلیل می یابد.

تخمین زده می شود که تا پایان دومین سال زندگی حدود 10200 ساعت صرف خواب شد (تقریباً 14 ماه ) در 5 سالگی حدود %50 زندگی در خواب سپری شده است، مکانیسم های دقیق تکامل سیکل های خواب و بیداری در زمان جنینی نامعلوم است. حرکات خود به خودی جنین از هفته دهم بارداری شروع می شود . مکانیسم های دقیق تکامل سیکل های خواب و بیداری در زمان جنینی نامعلوم است . حرکات خود به خودی جنین از هفته ی دهم بارداری شروع می شوند.

قبل از 26-24 هفتگی بارداری الگوی EEG به صورت Suppression Discontinuous burst است که به عنوان تراسه ی منقطع (Discontinue trace) یاد می شود. در این تراسه فعالیت الکتریکی به صورت امواج با ولتاژ بلند، با دوره های تخفیف، صاف شدن و توقف امواج توام است. هنگامی که EEG خواب و بیداری بچه های نارس و رسیده مقایسه می شود به این نتیجه می رسیم که میزان درجه سازمان یافتگی EEG در شیرخواران نارس به مراتب کمتر از بچه های رسیده است. از مشخصات بیداری نوزاد رسیده چشم های باز، حالت هوشیار، حرکات بدن، تولید صدا، تنفس نامنظم و دارای فعالیت الکتریکی مشخص در نوار عضله و نوار مغز است.

در بدو تولد، زمانی که صرف خواب فعال( REM) می شود از خواب آرام nREM))بیشتر است . خواب فعال در شیرخواران رسیده بین 35-80 درصد زمان کلی خواب را اشغال کرده است. به طور کلی در شش ماهگی این میزان تا حدود %30 کاهش
می یابد.

ویژگی خواب در نوزادان

خواب فعال با حرکات سریع چشم همراه است EEG در این مرحله نشان دهنده ی فعالیت عمدتاً امواج تتا مخلوط با امواج فراوان دلتا می باشد. که به صورت غیرهمزمان ظاهر می شود. زمان خواب آرام از حرکات سریع چشم خبری نیست. فعالیت نوار عضله (EMG ) در مقایسه با خواب فعال، زیاد شده است.

دو الگوی بزرگ EEG روانشناسی , ,




مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: